August 2, 2010

NEW LIFE

Berbroadband baru bermakna saya akan sentiasa beronline dan akan sentiasa aktif berfacebook. Yeay! This is the best present ever sempena saya start kerja.:)

Akhirnya, after 2 weeks of sweating and smelly me (sebab asyik balik jam 12 malam), habis juga tagging saya. LEGA tahap gaban tu.

Semua orang ingat bila jadi doktor.., gaji besar, kerja BEST, pangkat tinggi, sentiasa dipandang tinggi dan menjadi idaman mak mak mertua ( Ok, ni saja saja aku tambah.:) ..Tapi hakikatnya, kalau tak tahan mental dan fizikal jangan cuba-cuba nak jadi doktor. Saya tak adalah kata yang saya ni superpower. Saya sendiri masih cuba nak adapt dengan hidup baru. Well, kerja apa pun mesti banyak cabaran. Apa korang ingat kerja-kerja lain senang ke? Nak business kena ada modal, kalau engineer kena buat paper work banyak, kerja cleaner sekali pun tak senang. So, just enjoy saja apa yang ada depan mata kita.

Tagging time is the exhausted time ever. Pergi kerja awal jam 6.30 pagi dan balik lebih kurang 12 malam. 14 days non stop. Tapi bagi aku, tagging time is the best time ever for you to learn, to adapt to this new life, to get to know who is the scariest specialist, who is the best nurse, which senior Houseman you can rely on and so many things to learn. Well, I'm still learning and have to learn a lot of things! ..

Habis saja tagging, officially saya ada tanggungjawab penuh pada patient saya. Kalau saya lambat hantar darah, patient akan lambat pergi operation. Kalau saya tak monitor glucose patient baik-baik, bila patient ada hypoglycemia (kurang gula dalam darah), sekali lagi operation terpaksa postponed. kalau saya tak berjaya ambil darah, terpaksa cucuk patient 2, 3 kali. Kalau saya lambat attend patient, patient akan sakit plus kalau patient tu kanak-kanak, dah nangis teresak-esak. Kalau saya buat silap, 1st ada possibilities kena marah dengan specialist atau MO tapi itu tak apa lagi. Yang penting, kalau saya buat silap, ada possibilities yang patient akan sakit atau kena postponed operation atau the worst case scenario, patient akan collapse.

So, di manakah bestnya kerja manusia seperti saya? It depends to you. Pada saya, once saya dapat buat something yang beneficial untuk patient-patient saya, that is enogh for me to be happy, enough for me to smile and enough for me to sleep tught.:)

Just one thing, bila aku start kerja..semua orang sibuk tanya bila doktor nak kahwin? Boyfriend doktor kerja mana? Boyfriend doktor pun doktor juga ke?  Aduh, macam mana saya mahu jawab. Kalau teringin sangat nak rasa nasi minyak saya, carikan lah, apa lagi. Takkan tanya je kan..Sebab saya sendiri belum ada jawapan kepada mana-mana soalan tu sampai sekarang..:)

5 comments:

Secret Drifter said...

yea Welcome back !!

syafiqa salim said...

haha.. lame tak dengar cite kau!

hyatt^^ said...

nak aku carikan ke pasangan cik doktor? :)

syafiqa salim said...

haha. yatie.
xpe2, nanti2 jumpe la tu kan..
selamat menyambut baby baru!!

syafiqa salim said...

haha. yatie.
xpe2, nanti2 jumpe la tu kan..
selamat menyambut baby baru!!